Det slutter med “hvordan”

Call-to-action

Skal din marketing også give salg? Så husk dit “hvordan”

Kunder der farer vild, finder vej til konkurrenten!

Vi kender alle sammen udtrykket “start with why”

Det har Simon Sinek nemlig rådet os til, og selvfølgelig har han helt ret: Al kommunikation, både indenfor ledelse og markedsføring, bliver skarpere, når du har styr på de værdier, der ligger til grund for din forretning.

Når det så er sagt, er der et meget konkret problem, jeg ofte støder på hos mine SoMekunder – Så ofte, at jeg formoder, at de ikke er alene om at lave denne fejl.

Laver du også denne graverende fejl i din markedsføring?

Ofte oplever jeg, at man glemmer at oplyse, hvordan kunderne skal komme ind i butikken! Hvordan ville du have det med at handle i en butik, hvor du ikke kunne finde døren?

Hvordan ville du have det med at handle i en butik, hvor du ikke kunne finde døren?

Det er nøjagtig det samme, hvis du glemmer at fortælle, hvor og hvordan, man kan få fat i dit produkt. Nogle kalder det en krog, andre kalder det et call-to-action.

Det kan ikke nytte noget at tænke “mine kunder ved godt, at man bare skal ringe og bestille tid” – ikke med mindre du helst er fri for at få nye kunder nogensinde!

Facebook gør det i øvrigt nemt at lave et call to action på visse typer opslag: Man kan tilføje en knap, der giver adgang til messenger eller telefonopkald, eller man kan tilføje en rutevejledning, så de kan se, hvor din butik ligger.

Hvis du har en webshop, kan du have dine produkter liggende, så folk kan klikke direkte fra Facebook ind og bestille dine produkter.

Hver gang du forlanger en handling af dine kunder, bruger du af deres energi, tid og tålmodighed. Hvis disse tre slipper op før de når til kassen, så har du et problem.

 Hvor meget kan du kræve af dine kunder?

Dine kunder er dem, der bruger penge hos dig. De lægger en vis mængde energi og opmærksomhed i processen. Du ville ikke forvente, at de handlede hos dig, hvis de ikke havde penge til det, ville du?

Hvordan kan du så forvente, at de køber dine produkter, hvis de ikke har energi, tid og tålmodighed nok?

Hver gang du forlanger en handling af dine kunder, bruger du af deres energi, tid og tålmodighed. Hvis disse tre slipper op før de når til kassen, så har du et problem.

Lad os tage et eksempel: Strikkekassen

Du har skabt et nyt koncept – en “måltidskasse” med garn og mønstre til strikkefans (undskyld hvis konceptet findes, jeg hiver det ud af ærmet som et fiktivt eksempel).

Du laver en hjemmeside, hvor man kan se de forskellige kasser, man kan bestille. På de sociale medier og i dit nyhedsbrev deler du links til din hjemmeside og billeder af de fine ting, man kan strikke.

Hvad mangler der? Du har ikke skrevet nogen steder, hvordan man bestiller dine strikkekasser! Vi antager, at proceduren er som følger: Man ringer eller sender dig en besked på messenger, og fortæller hvilken kasse, man vil have. Næste dag kan man hente sin strikkekasse i din fysiske butik. Man kan også få kassen tilsendt efter aftale.

I mellemtiden sidder dine kunder og klikker frustreret på dine billeder af strikkekassen, mens de forgæves leder efter en “kurv” at lægge deres varer i.

Du har nu brugt rigtig meget af dine potentielle kunders energi, tid og tålmodighed, og når de kontakter dig (som de jo skulle til at starte med), er de allerede frustrerede.

Lur mig, om der ikke også er faldet nogle kundeemner fra i processen…

Hvad er din målgruppes bedste “hvordan”?

Det kan ikke nytte noget at tænke “mine kunder ved godt, at man bare skal ringe og bestille tid” – ikke med mindre du helst er fri for at få nye kunder nogensinde!

Alle call-to-action er desværre ikke født lige. Visse former fungerer bedre for din målgruppe end andre:

  • Er din målgruppe 50 år og derover? Så er det intet problem at bede dem om at ringe og booke en tid.
  • Er det millenials? Så er det næsten en dødssynd at bede dem ringe, for selvom telefonen er groet fast i hånden på de yngre generationer, bruges den sjældent til at foretage opkald. Faktisk er telefonangst stigende i takt med at smartphones er blevet allestedsnærværende. Jo mindre vi ringer, des mere grænseoverskridende føles det. Et online bookingsystem eller kontakt via messenger vil langt være at foretrække.
  • Er din målgruppe den introverte, reflekterede type? Så er det også en god ide at tilbyde elektronisk kommunikation, der giver tid til at tænke over, hvad man vil skrive.
  • De udadvendte, meget sociale typer vil elske at møde op og få personlig betjening og en sludder (call to action er fx “Spørg efter en smagsprøve i butikken”), mens andre hellere vil vide, hvor de selv kan finde varen og lægge den i kurven.

det kan godt være, at du selv har nogle praktiske grunde til at vælge et “hvordan” over et andet, men under alle omstændigheder er det vigtigt:

  1. At gøre det let for kunden
  2. At forklare tydeligt, hvor let det er at købe af dig!

Kunder der farer vild, finder vej til konkurrenten!

“Hvordan” kan meget vel blive den faktor, der lukker salget. Hvordan køber man hos dig? Og hvilke overvejelser har du gjort dig?

1 Comment

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.