Dine kunders største motivation

Motivation og marketing

Ved du, hvad der motiverer dine følgere?

Har du tænkt over, at der findes forskellige former for motivation? Og at du kan sælge mere, hvis du henvender dig til disse forskellige former?

Motivation er det, der driver os til at gøre én ting frem for en anden. Så vagt kan det siges. Derfor skal du ikke være bange for, at jeg her vil komme med en selvhjælpsagtig tekst om, hvordan du kan motivere dig selv til at producere mere indhold.

Nej. Dem der skal motiveres, er de vigtigste personer i dit liv… Ikke din familie, så jeg mener nok snarere i dit professionelle liv.

Det drejer sig selvfølgelig om dine kunder, og måske især om dine kommende kunder. Dem, der skal finde motivationen til at handle hos dig.

Når du sælger noget. får du en person X til at gøre noget, h*n ellers ikke ville have gjort. Det kaldes også for magtudøvelse, men eftersom du ikke kan tvinge nogen til at købe vha. vold, må du få X til selv at ønske at udføre handlingen, dvs. at købe. Nu er det ikke længere magtudøvelse men markedsføring.

Motivation og biler…

Der findes to former for motivation. Den ene er den intrinsiske motivation, den anden den ekstrinsiske. Nu har vi lært to meget svære ord, så nu tager vi lige en puster… Sådan.

Den ekstrinsiske motivation kan igen deles op i to, for der findes en afart, der hedder social-ekstrinsisk.

Nu hvor vi har de svære ord på plads, skal jeg nok forklare, hvad det betyder. Jeg skal forklare det ved hjælp af en bilmetafor.

Prøv at tænke på den gang, du tog kørekort (hvis du ikke har et kørekort, så prøv at forestille dig, at du har). Hvad var det, der motiverede dig til at tage kørekort?

  • Det kan være, at du elsker mekanik, eller at det er selve det at køre, som du synes er sjovt, og du synes måske ligefrem at færdselsreglerne er fascinerende. Det er alle sammen INTRINSISKE grunde til at få kørekort. Du er interesseret i selve det at køre bil.
  • Det kan også være, at du tænkte på det, kørekortet kunne give dig af frihed og muligheder for at komme rundt i verden. Du forestillede dig måske allerede et roadtrip gennem USA. Det kan også være, at der var en bestemt bil, du drømte om at eje. Det er EKSTRINSISKE grunde. Kørekortet var bare et middel til at opnå noget andet.
  • Endelig kan det være, at du gerne ville opnå en vis prestige ved at køre bil. Flere af klassekammaraterne havde fået kørekort, og pigerne eller drengene var mere interesserede i dem. Det kan også være, at du tænkte, at du og dine venner ville blive endnu tættere ved at tage på ture sammen. Det er SOCIAL-Ekstrinsiske grunde.

Hvad religionsvidenskaben har lært mig om motivation

indenfor religionsvidenskab kalder vi det orientering: Hvad får folk til at gå i kirke? Er det dybtfølt religiøst engagement (intrinsisk)? Er det en vane eller en tradition (ekstrinsisk)? Er det det sociale samværd og/eller frygten for at blive set skævt til (social-ekstrinsisk)? Svaret vil for de flestes vedkommende være en blanding af alle tre, men eksemplet med kirkegangen viser tydeligt en tendens vi har, til at se nogle former for motivation, navnligt den intrinsiske, som “finere” end andre.

Der for har nogle virksomhedejere mest lyst til kun at dele 100% fagstof på deres sociale medier, så de kun får følgere, der har dyb interesse for produkterne. Som du vil kunne se længere nede, er det dog ærgerligt at undervurdere ekstrinsisk motivation.

For at opsummere: Instrinsisk motivation betyder, at det er selve tingen, der interesserer dig. Ekstrinsisk motiverede handlinger er ikke et mål i sig selv, men et middel til at opnå noget andet, for eksempel en oplevelse eller en social fordel som prestige eller indflydelse.

Sådan kan du bruge disse former for motivation til at skabe indhold til nettet.

Branding:

Jeg bruger denne inddeling, når jeg skriver til nettet. Dette indlæg har for eksempel to af de ovenstående motivationsformer indbygget i sig:

  • Læserne vil (forhåbentlig) være interesseret i at lære mere om motivation og markedsføring, MEN:
  • Der vil også være dem, der vil bruge artiklen til at fremstå som kloge og interessante på de sociale medier.

Den første mulighed er selvfølgelig den, man bliver gladest for som fagperson. Ingen tvivl om det. Den anden mulighed er den, der giver delinger, likes, kommentarer mv. Når folk er interesseret i dig, følger de dit link. Interaktioner viser snarere, at de er interesseret i deres eget image!

For at gøre det mere konkret: Lad os sige, at du fremstiller skruenøgler. De fleste har sådan én liggende, men oftest er folk ret ligeglade med den (undskyld hvis du rent faktisk fremstiller skruenøgler). Det kan godt være, at der findes forskellige modeller og materialer, og der skal nok være mange, der går op i at vælge den rigtige skruenøgle, og som er nørdede med deres værktøj. Sandsynligheden for at man deler sit valg af skruenøgle på de sociale medier er dog ret lille… Med mindre der går status i dette valg. Hvis for eksempel det drejer sig om “skruenøglen for rigtige mænd”… Så er skruenøglen pludselig et middel til at sige noget andet.

Hvordan understøtter du dine følgeres eget brand?

Der er ikke noget specielt nyt i det jeg skriver her. At skrue på den ekstrinsiske motivation er det, brandingeksperter har gjort i mange år. Det kan være, man brander sig med luksus, sjældenhed eller humor… De sidste år har social ansvarlighed og bæredygtighed også været ord med høj prestige.

De sociale medier er (også) et sted, hvor vi skilter med vores overbevisninger. At like “Økologisk Landsforening” siger én ting, hvis man synes godt om “Mercedes” siger det noget andet, og hvis man deler “afskaf hundeloven” antyder det noget helt tredje.

Konkurrencer:

Konkurrencer på for eksempel facebook er en anden måde at appellere til den ekstrinsiske motivation.  Man kommenterer ikke et opslag fordi man har noget på hjerte, man gør det for at få et lod i en konkurrence. Det er i og for sig fint nok, men tænk lidt over, at mange deltager i samtlige konkurrencer, uden reelt at have interesse for udbyderen. Af samme grund fraråder jeg, at du bruger det som konkurrencebetingelse, at brugerne skal like din facebookside (selvom det ikke overtræder Facebooks regler). De følgere du får, er ganske enkelt ikke potentielle kunder, de er der kun for at vinde.

The Power of Hygge!

Sidst men ikke mindst skal du ikke undervurdere folks lyst til bare at hænge ud! Det danske hyggebegreb går sin sejrsgang verden over i form af bøger, websites, blogs etc., men sandheden er ganske enkelt, at vi er sociale væsener!

Et af de bedste opslag, jeg har lavet, var et om en solsort, der ynder at stjæle en af mine kunders varer (frugt). Jeg gjorde den til facebookmaskot for butikken, og bad folk om at navngive den. På få dage strømmede der over tredive forskellige forslag ind (og en del gengangere), og opslaget blev ét af de mest succesfulde i sidens historie.

Der var intet at vinde, ud over æren af at have navngivet en solsort!

Social-ekstrinsisk motivation behøver altså ikke at handle om prestige og selvpromovering. Det kan sagtens bare være om hygge!

Næste gang du lægger SoME-strategi, så tænk over:

  • Hvor meget intrinsisk stof (direkte om dine varer/ydelser) i forhold til ekstrinsisk stof?
  • Hvordan brander det ekstrinsiske stof din virksomhed, og hvad siger det om brugerne, hvis de skilter med at de synes om dit brand?
  • Hvordan kan du få dine følgere til at interagere bare for hyggens skyld?

Fællesskabsfølelsen er nemlig en af de stærkeste drivkrafter på de sociale medier!

Vi du læse mere om motivation? Jeg har også blogget om det lige her!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *