Konkurrencen er død! – Eller er den?

Giveaway

Facebookkonkurrencer: Har du også bemærket, at der er kommet færre Facebookkonkurrencer i dit feed?

Det er der flere grunde til: 

  1.  Det har været sommerferie, og alle SoMe – managers har været ude og tage tå-billeder på stranden.
  2. Det er blevet mindre indbringende at lave Facebookkonkurrencer. Nu skal jeg forklare hvorfor.
SoMe-konkurrencer
SoMe-manager i Juli, der daser i stedet for at udskrive spændende konkurrencer

Derfor er udbyttet af konkurrencer blevet mindre: Man må ikke længere “invitere til at synes godt om siden”.

FØR: Tidligere har hele fidusen ved at lave facebookkonkurrencer været, at man kunne få flere følgere på sin Facebookside. Det har altid været en dårlig ide at stille det som krav, at man skulle følge siden for at deltage (det er ikke ulovligt, men det er en dårlig ide, læs min guide til facebookkonkurrencer), men så kunne man invitere de brugere, der havde klikket “like” efterfølgende. Så var der ingen tvang, men mange valgte alligevel at følge siden.

NU: Der er kommet en udtalelse fra forbrugerombudsmanden: Det er forbudt ifølge dansk markedsføringslovgivning at generere notifikationer hos brugerne med henblik på salg eller markedsføring, da det regnes som spam (Læs bekendtgørelsen her).

Det er ikke en ny lov, det er en afgørelse omkring fortolkning af den eksisterende lovgivning.

Derfor skal du alligevel udskrive konkurrencer på Facebook

En konkurrence er stadig en god måde at aktivere dine følgere og tvinge algoritmen til at sende dit budskab længere ud. 

Crash-course i Facebooks algoritme

Når du slår en opdatering op, viser Facebook det kun til en lille procentdel af dine følgere. Hvis de reagerer positivt (klikker, liker eller kommenterer), kommer opslaget ud til lidt flere følgere, og hvis det går godt, får opslaget lov til at leve lidt længere, og kommer lidt længere ud. Hvor langt dit opslag kommer ud, kaldes dit reach.

Hvis følgerne ikke længere responderer, “dør” opslaget, og bliver kun vist hvis nogen aktivt går ind på din side, hvor de ligger som en slags arkiv… Og hvem gør det?

Hvor godt det går med dit opslag bestemmer, hvor positiv Facebook er over for dit næste opslag. 

Eksempel: Hvis dit første opslag starter med at blive vist for 10% af dine følgere, og derefter “lever” længe nok til at komme ud til alle dine likes, bliver dit næste opslag måske som udgangspunkt vist for 15-20% af dine følgere. 

Hvis det samme opslag, som får et startreach på 10% kun genererer meget få reaktioner, bliver det næste opslag måske kun vist for 5% af følgerne.

Det skal lige siges, at de tal jeg nævner her kun er til illustration, og at de for nogle desværre er… urealistisk høje. Den eneste mulighed du har for at opnå højere tal er at arbejde jævnligt med dit organiske reach (følg mig herinde og få jævnlige tips til at øge dit organiske reach).

En god konkurrence kan være en saltvandsindsprøjtning.

I en Facebookkonkurrence beder du typisk dine deltagere om at synes godt om dit opslag og evt. kommentere. Det er alt sammen guf for algoritmen, og kan øge dit reach gennem den mekanisme, jeg lige har beskrevet.

Det betyder, at din konkurrence giver dig mulighed for at få højere organisk reach på dit næste opslag.

Mund-til-øre og det tveæggede sværd

Hvis det rygtes, at du jævnligt laver spændende konkurrencer, motiverer det også Facebooks brugere til at følge dig. Det er ganske enkelt mund-til-øre markedsføring.

Det er dog et tveægget sværd: Du risikerer at tiltrække “konkurrenceryttere”, der aldrig bliver dine kunder, men kun er tiltrukket af ordet ‘gratis’.

Du bør holde dine konkurrencepræmier indenfor den niche du repræsenterer. Det er blevet moderne for visse virksomheder at tilbyde konkurrencepakker til andre virksomheder, hvor de tilbyder alt materiale: fx. Fribilletter til en forlystelsespark, billedmateriale til konkurrencen, ja endda tekstmateriale. 

Derfor så vi i foråret et hav af virksomheder her i Østjylland, der pludselig reklamerede for Djurs Sommerland. Det var smart for Djurs Sommerland, men var det også smart for virksomhederne?

Vælg en præmie, som KUN dine potentielle kunder kan være interesseret i. Ellers risikerer du “døde” følgere (se vejledningen her).

Vælg en præmie, som KUN dine potentielle kunder kan være interesseret i. Ellers risikerer du “døde” følgere.

Gør retargeting til en del af dit konkurrencebudget.

Når du opretter en konkurrence, tænker du formodentlig over, hvad det vil koste dig. Du tænker sikkert på prisen for den præmie, du udlodder, og evt. også på betalt promovering (boost) af konkurrencen. 

Facebook giver dig mulighed for at oprette annoncer målrettet mod brugere, der har interageret med dine opslag. Det betyder at du kan lave en annonce specifikt rettet mod interesserede brugere (de ville gerne vinde dit produkt). Dette kan evt. være en like-kampagne, så du kan få dem til at følge din side. 

En anden mulighed er at designe konkurrencen på en måde, der sender følgerne ind på din hjemmeside for at finde svar på et spørgsmål. På den måde vil du kunne bruge en Facebook pixel til at målrette din fremtidige annonce, eller måske bruge Google Adwords til at vise annoncer for dine produkter andre steder på nettet. 

Tænk derfor budgettet til en opfølgende kampagne ind i dit konkurrencebudget. 

Tænk derfor budgettet til en opfølgende kampagne ind i dit konkurrencebudget.

Er du klar til at få det bedste ud af din næste konkurrence?

Læs guiden:

Sådan kører du den perfekte Facebookkonkurrence: Læs mere i anden del af indlægget.

Vil du gerne høre mere om mulighederne for at lave konkurrencer og arbejde med dit reach både organisk og gennem annoncer? Send mig en mail på anna@annaonline.dk, så snakker vi om, hvordan jeg kan hjælpe dig..

1 Comment

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.