Sådan udskriver du den perfekte konkurrence på Facebook

Konkurrence

Facebookkonkurrence: Regler og gode tips!

Giveaway
Er du klar til din næste giveaway?

I et andet indlæg har jeg skrevet lidt om de problematikker, der omgiver det at markedsføre sig via konkurrencer på de sociale medier. Her kommer en How-to-guide:

Den komplette guide til en vellykket konkurrence: Retningslinjer anno 2018

Hvad må jeg? – Hvad skal jeg? –Hvad må jeg ikke?

Du må ikke:

  • Bede deltagerne om at TAGGE deres venner, hvis det er en BETINGELSE for at deltage. Det betyder nemlig at de får en notifikation, og det er SPAM.
  • Bede deltagerne DELE opslaget som betingelse, da Facebook ikke vil have deres brugeres vægge overplastret med reklame.
  • Invitere dem der har “liket” opslaget til at synes godt om din side, heller ikke selvom Facebook opfordrer til det.

Du skal:

  • Påpege at konkurrencen ikke er afholdt eller sponsoreret af Facebook, og at den faktisk slet ikke er relateret på nogen måde til platformen. Det skal du, fordi Facebook ikke vil tage ansvaret for, at din konkurrence forløber lovligt. 
  • Det er faktisk også en god skik at have konkurrencebetingelserne på en landingsside, så der ikke opstår for mange diskussioner.
  • Husk også at skrive hvornår (dato og tid) konkurrencen udtrækkes og hvordan vinderen offentliggøres. Det er en god ide at offentliggøre vinderen på siden og i opslaget, for der har desværre været problemer med falske konkurrencer.

Du må gerne:

  • Skrive som betingelse, at folk skal “like” opslaget.
  • Skrive, at de skal kommentere. Både “like” og kommentar kan regnes som et lod i konkurrencen. 
  • Skrive, at de skal synes godt om din Facebookside… Men det er en dårlig ide. Konkurrencer har det med at tiltrække ikke-relevante deltagere, der aldrig bliver til kunder. Hvis de alle sammen følger din side, risikerer du, at de bliver til “døde” følgere, dvs. at de aldrig vil interagere med dit indhold. Det vil gøre at du får et lavt procentvist reach på din side (Se forklaringen her). Desuden er det ret svært at adskille nye fra gamle følgere, og dermed finde en vinder blandt de nye.

Konkurrencer er ikke den eneste metode til at engagere sine følgere. Følg mig gerne for at høre om de mange muligheder der er i SoMe-Markedsføring.

1 Comment

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.