SEO og tekster til nettet: Din dansklærer havde ret!

SEO for begyndere: dansklærermetoden

Hun var nemlig SEO-ekspert uden at vide det.

Når du starter med at lave en hjemmeside til din virksomhed, støder du hurtigt på udtrykket SEO (Search Engine Optimization – Du kan læse mere om, hvad det er, her).

På nettet kan du finde et væld af artikler, der handler om SEO. For en begynder kan det virke ret uoverskueligt. Du ved, du skal finde nogle søgeord, men alle de tekniske detaljer kan være svære at få styr på.

Her kommer den gode nyhed: Man kommer langt med snusfornuft og de gode råd, man fik i dansktimerne på gymnasiet.

Her kommer den gode nyhed: Man kommer langt med snusfornuft og de gode råd, man fik i dansktimerne i gymnasiet.

Jeg var selv typen, der gerne ville vise min kreativitet gennem de stile og opgaver, vi skulle aflevere, og jeg blev ofte dybt frustreret, når min dansklærer bragte regler på banen. For mig virkede de som begrænsninger.

Når det kommer til SEO, er det dog standardisering, der scorer højt i forhold til kreativitet. Jo mere teksten følger en fast formel, des nemmere er den at analysere og aflæse for en robot. Derfor kan du med fordel gå tilbage til de gamle regler, når du skriver tekster til din hjemmeside.

5 ting, du lærte i gymnasiet, som du kan bruge, når du skriver til nettet.

  • 1.Strukturer din tekst, så de vigtigste pointer kommer først

Det var så træls, det råd. Hvis du var ligesom mig, havde du allermest lyst til at gemme hovedpointen til sidst. Så stod den som kronen på værket, og læseren blev langsomt ført ind i stoffet.

Når det kommer til SEO, holder den skønlitterære struktur ikke vand. Google lægger mest vægt på de første ord af den første sætning i den første paragraf. Hvis det ikke står lysende klart allerede her, hvad teksten handler om, mister man allerede point.

  • 2.Lav overskrifter og underrubrikker

Igen et irriterende råd: Her sad jeg midt i et (når jeg selv skulle sige det) genialt flow, og producerede prosa efter stream of consciousness metoden, og så fik jeg den bemærkning, at teksten skulle have overskrifter og underrubrikker.

Når det kommer til at tækkes Google er dette en rigtig god ide: Søgerobotterne går målrettet efter headers (h1, h2, h3), og hvis disse ikke eksisterer, eller ikke har noget med emnet at gøre, mister du point.

  • 3.Del teksten op i letfordøjelige bidder

Dette råd er beslægtet med det forrige, men er vigtigt set fra en anden vinkel. Tidligere anbefalede man at tekster til nettet bestod af omkring 300 ord, da man forventede at det var den maksimale mængde tekst, folk gad læse på en skærm.

I dag er vi så vant til skærme, at dette ikke længere er et problem. Til gengæld er det blevet vigtigt for søgemaskinerne at tilbyde fyldestgørende indhold. Brugerne skal kunne finde al den information, de søger på én side. Allerhelst skal det være det første søgeresultat, de klikker ind på. Derfor vil længere tekster, gerne på 1.200 ord, hvor søgeordene optræder mange gange i forskellige former blive foretrukket. Set skal selvfølgelig se naturligt ud: Ikke noget med bare at skrive det samme ord 1.200 gange.

  • 4.Brug præcise ord til at beskrive det, teksten handler om, men undgå gentagelser.

Din dansklærer var måske på nakken af dig, når du ikke var præcis nok i dit sprog, og valgte vage ord som ”ting”, ”lave” osv. i stedet for at skrive de specifikket substantiver og verber, der henviser til det, teksten handler om. Det siger sig selv, at hvis du i en SEO tekst skriver ”produkter” i stedet for ”glas”, ”kjoler” eller hvad det nu er, du sælger, og ”ordner” i stedet for ”reparerer” eller ”udbringer”, hvis du har en servicevirksomhed eller lignende, så har søgerobotterne sværere ved at gætte, hvad det er, du tilbyder.

Omvendt skal du passe på med unødvendige gentagelser. Hvis du skriver ”Vi henter din bil, kører din bil på værksted og reparerer din bil indenfor 24 timer” (fiktivt eksempel), er det først og fremmest irriterende at læse. Desuden vil søgerobotten opfatte det som et forsøg på at snyde med søgeordene, og straffe dig, så du mister ranking på det (såkaldt keyword stuffing).

  • 5. Lav henvisninger og illustrationer.

De rigtig dygtige lærere er dem, der forstår at få elevernes kreative evner på banen, når de skriver stil. Det gør Google også, for billeder er højt værdsat, selvom de ikke i sig selv giver point. Til gengæld er det vigtigt at udfylde den såkaldte alt-tag, for søgerobotterne kan ikke selv finde ud af, hvad billedet forestiller.  En alt-tag er det, man ser, når man højreklikker på billedet. Det er en mulighed for at vise Google, hvad det er, der vises.

Endelig er udgående links vigtige. Man kan både henvise til sine egne sider og til eksterne domæner. Når du gør det, viser du, at siden indgår i et fællesskab omkring et emne, akkurat som når du skulle henvise til den anvendte litteratur i skolen. Det nytter ikke kun at komme med sine egne påstande. Man skal vise, at man tør sætte dem op imod andres arbejde.

Indgående links, altså at få andre til at henvise til din side, er mindst ligeså vigtigt, men den tager vi en anden gang, for det er en helt anden disciplin.

Jeg håber, du vil tage disse råd til dig, og sende din gamle dansklærer en venlig tanke, når de besøgende begynder at vælte ind på din hjemmeside. Hvis du har brug for hjælp, er du velkommen til at kontakte mig på annaaulin@yahoo.com

Du kan også finde flere gode råd inde på min facebookside: Anna Aulin-Christoffersen – Online markedsføring. Der deler jeg alle blogindlæggene fra denne side, men også artikler om online markedsføring, som jeg finder rundt omkring på nettet, og som jeg synes, mine kunder kan få glæde af.

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *