Brugerundersøgelse: SMV’ers udfordringer med online marketing på Djursland

Styrk din online kommunikation

SMV med overblik og overskud!

Som ejer af en SMV har du ofte mange jern i ilden. Du ved, at online markedsføring bør være et af dem, men det er ikke altid let at finde tid og overskud. Samtidig er viden en udfordring: Du er superskarp, når det kommer til dine egne produkter og ydelser, men det kræver en helt anden viden at få dette budskab ud på de sociale medier eller at få besøgende på din hjemmeside.

Hvis du har det sådan, er du ikke alene!

Om undersøgelsen

I efteråret 2016 lavede jeg en markedsundersøgelse af små og mellemstore virksomheders brug af online markedsføring på Djursland.

Den har på den ene side givet mig mulighed for at få et indblik i, hvad SMV’erne slås med, på den anden side har den vist mig, hvor der potentielt er mulighed for at gøre en indsats for at hjælpe lokale virksomheder med deres salgsindsats på nettet.

Antallet af deltagere var alt for lille til, at jeg kan påstå, at jeg har fået et validt billede af de statistiske data for egnen. Heldigvis fik jeg mulighed for at deltage i Succes Online Summit, en serie af seminarer målrettet mod danske SMV, organiseret af Google.

Her fik jeg mulighed for at høre om danske SMV udfordringer, så jeg ved, at de resultater jeg kunne udlede af min egen undersøgelse stemmer overens med den generelle tilstand her i landet.

SMV’ernes hjemmesider

Chefen kan selv

Blandt besvarelserne laver langt de fleste af de helt små virksomheder deres hjemmeside selv. Det har nogle fordele: Man betaler ikke en anden for at lave den, man har styr på sit brand. Der er dog også nogle negative konsekvenser, idet man som virksomhedsejer indenfor et andet domæne end lige IT og kommunikation mangler forståelse for, hvad en hjemmeside kan og ikke kan.

Hjemmesiden er et statisk, visuelt visitkort

Hjemmesiden bliver opfattet som et visuelt visitkort, hvor man foretager en envejskommunikation fra virksomhed til kunde. Samtidig er det meget få af respondenterne, der jævnligt opdaterer deres hjemmesider.

Disse resultater svarer overens med større undersøgelser, der er blevet lavet i Danmark. Alt tyder på, at de små virksomheder på Djursland ligger meget gennemsnitligt ift. resten af landet.

Ved at lægge flere kræfter i hjemmesiden, kan man gøre den til en aktiv salgskanal frem for et visitkort – Også selvom man måske ikke har en webshop. Det kræver, at man gennemtænker den som en tragt: I den brede ende er kunderne i starten af deres købsrejse. De afsøger markedet efter et produkt eller, endnu bredere, skal måske gøres opmærksomme på produktets eksistens.

Direkte kontakt til kunden

Det er her, annoncering (SEM og SoMe-annoncer), men også SEO og community building kommer ind i billedet.

Jo længere ned i tragten kunden kommer, jo større er engagementet overfor brandet. Det gælder om at få kunden til at engagere sig online, fx ved at følge én på facebook eller, endnu bedre, ved at tilmelde sig nyhedsbrevet.

Her kan du kommunikere direkte til kunden om nyheder, tilbud mv., og det bliver super effektivt, fordi de allerede har vist interesse for dine produkter, og føler sig knyttet til dit brand.

Læs mere om hjemmesider og SEO her.

Sociale medier

Facebook og Instagram overgår alle andre kanaler

Langt de fleste af de adspurgte virksomheder bruger kun Facebook og enkelte bruger, eller overvejer at bruge Instagram.

Det er en skam, at man ikke udforsker andre kanaler (fx er Google+ god for din hjemmesides SEO), men samtidig forståeligt, at man koncentrerer sig om de platforme med flest brugere, når man har begrænset tid.

Personligt vil jeg gerne slå et slag for Instagram, da mediet tillader virksomheder at række ud efter nye potentielle kunder. Læs mere om Instagram her.

Mangel på strategi

Det slår mig, at meget få ser ud til at have en overordnet strategi for deres tilstedeværelse på de sociale medier. Derfor har jeg også været inde og se lidt på profilerne, for at give et billede af, hvad de får ud af deres indsats.

Flere af virksomhederne får påfaldende få interaktioner med deres opslag ift. Antallet af følgere, hvilket giver mig den tanke, at følgerne ikke udgør et reelt fællesskab omkring et brand. Det kan være følgere, der er opnået gennem boost af opslag, gennem konkurrencer, eller gennem annoncer med en lav grad af specificitet i målgruppen.

Der er ikke noget i vejen med at skaffe sig følgere med disse metoder, for det ser trods alt pænere ud med et højt tal overfor nye besøgende. Man skal dog vide, at der er en negativ konsekvens af at have mange følgere, men få interaktioner. Facebook kommer hurtigt til at opfatte ens indhold som irrelevant, idet mange scroller forbi uden at bruge tid på opslaget. Det fører til færre visninger på den lange bane.

Forskellige typer af opslag har forskellige (komplementære) effekter.

Derfor skal man have en strategi, der sørger for, at man holder interessen ved lige, men samtidig sælger: Man skal blande

  1. Opslag med høj grad af interaktioner: Konkurrencer, afstemninger, opslag med et klart call to action (CTA), historier og anekdoter om personer.
  2. Opslag med lav grad af interaktioner: Rene produktopslag som nyheder og tilbud.

Paradokset er nemlig, at det er den anden kategori, der ofte fører til salg. En konkurrence kan føre til en høj grad af interaktion, men det er ikke sikkert, at dine nye følgere køber produktet, hvis de ikke vinder…

Til gengæld kan der være mange, der ikke nødvendigvis interagerer, men som husker, at du har udsalg, og tager ind og køber i butikken.

Derfor er det vigtigt at sørge for at have begge typer af opslag.

Personlig og autentisk branding af din SMV

Vigtigere endnu er det, at finde ud af, hvordan man kan kommunikere med sine følgere på en måde, der virker personlig. Ingen kan lide at være et tal.

Regelmæssige opslag – ikke ti om dagen, men gerne hver dag – personlighed i opslagene, appel til følelser, og så det, at have en rød tråd, er efter min erfaring den bedste metode til at bygge et fællesskab op.

Det er præcis det, de sociale medier kan, som avisannoncer ikke kan, og som giver trofaste kunder.

Læs mere om sociale medier på bloggen og her.

Vil du vide mere? Kontakt mig her:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *