Kundekontakt og SEO: Taler du flydende Volapük til dine kunder?

Skriv, så alle forstår det

Værkstedskommunikation for viderekommende?

Kender du det? Ferien er forbi, hverdagen melder sig, børnene skal i skole og møderne tårner sig op… Og så bryder bilen sammen!

Det var præcis, hvad der skete for mig for et par dage siden. Babu, babu, afsted med falck til det lokale værksted, hvor de tog imod bilen, hurtigt skaffede mig en lånebil og forsikrede mig om, at de ville kontakte mig, når de vidste, hvad der var i vejen.

Vores lokale mekaniker er nemlig super effektiv og kompetent, når det kommer til biler… Men forfærdelig, når det kommer til kommunikation.

48 timer gik, uden jeg hørte det mindste. Jeg sendte derfor en venlig mail, hvor jeg spurgte, hvordan det stod til. Jeg ville ikke ligefrem ringe (jeg er så meget en millenial, at det at “gribe knoglen” som tidligere generationer elskede at gøre, er noget jeg opfatter som påtrængende og lidt grænseoverskridende), for jeg var jo bare lige kommet dumpende med bilen, så jeg forstår fuldt ud, at de ikke havde tid til at se på den med det samme.

I dag ringede jeg så endelig til dem, da jeg stadig ikke havde nogen ide om, hvad der skete med min bil. I telefonen fik jeg at vide, at han lige ville prøvekøre den (mystisk, når den som udgangspunkt slet ikke kunne køre), og at han ville vende tilbage. En time efter får jeg en mail, hvor der står at der er en “rettelse”, og at jeg først får besked i morgen…

Og hvad kan man så lære af den historie?

På nuværende tidspunkt aner jeg stadig ikke, om jeg skal køre ungerne i bil eller cykeltrailer på mandag. Uventede bilsammenbrud er bestemt ikke de sjoveste overraskelser, livet byder os.

Jeg er rigtig glad for vores mekaniker, men han kunne spare kunderne for megen stress, hvis han var lidt mere klar i spyttet.

Det handler om at sætte sig i kundens sted, og gøre sig nogle tanker om, hvor meget information hun er i besiddelse af.

Jeg ved for eksempel ikke, om de er i gang med at reparere bilen, eller bare finde ud af, om det kan lade sig gøre.

Når det gælder hjemmesidetekster, SEO og SEM, er det helt samme historie.

Se dine tekster igennem: Hvor meget forudsætter du, at kunderne ved i forvejen? Det kan handle om måden, hvorpå køb foregår: er det intuitivt og let at gå til? Ved kunden præcis, hvad næste skridt er? Det kan også være, du anvender en fagjargon, som kunderne ikke forstår.

I forhold til søgemaskinerne, er det den samme problematik: Det kan godt være, at du sælger en vare, der på fagsprog hedder noget helt præcist, men hvis kunden ikke ved, at varen hedder sådan, så er det ikke det, han søger på.

Du fremstår ikke som mere professionel ved at være kryptisk. Det kan godt være, at lægmandssnak og forsimplede produktbeskrivelser virker barnlige på dig og dine kolleger, men hvis de rammer plet, der hvor kunderne søger, er du en vinder.

Er du i tvivl om, hvad lægmandssprog for dit produkt er?

Så spørg en professionel lægmand. Det er mig! En af de helt store fordele ved at anvende en konsulent udefra er, at jeg kan agere bindeled mellem din virksomhed og omverdenen. Jeg er ikke ekspert i dit fag – Det er du! Til gengæld er jeg ikke for stolt til at stille de dumme spørgsmål og dermed hjælpe de kunder, der ikke tør spørge.

Hvad gør

august 10, 2017

Tags: , ,

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *